کوک پیانو

کوک پیانو:

کوک پیانو به مجموعه عملیاتی گفته می شود که جهت رساندنِ فرکانس سیم ها به فرکانس استاندارد انجام می شود .

پیانو یک وسیله مکانیکی ، متشکل از ۶۰۰۰ الی ۷۰۰۰ قطعه که تمامی این قطعات باید هماهنگ کار کنند . تا در نهایت چکش ها به سیم ها ضربه زده و از سیم ها صدا تولید میشود .

هر پیانو حدودا از ۲۲۰ عدد سیم تشکیل شده  در قسمت های مختلف از جمله : طول ، ضخامت و جنس سیم ها با یکدیگر تفاوت دارد. سیم ها در ۳ قسمت قرار دارند.

  • Base یا سیم های پایین
  • Middle یا سیم های وسط
  • High note’s یا قسمت بالا

 

در هر کدام از این قسمت ها جهت تولید صدای زیر و یا بم ، این تفاوت ها وجود دارد . لازم است هر کدام از این سیم ها تحت کشش قرار بگیرند

اگر پیانو کوک مناسبی نداشته باشد طبیعتا صدای خوبی از آن نخواهیم گرفت و اگر به موقع پیانوی خود را کوک نکنیم حتی ممکن است گوش ما به این صدای ناکوک عادت کرده و اثر منفی در فرآیند آموزشی و گوش موسیقیایی با بگذارد.

چه زمانی باید برای کوک پیانو اقدام کنیم؟

معمولا نیاز است که حداقل سالی ۱الی ۲ بار فرآیند کوک کردن انجام شود که البته این موضوع به مقدار استفاده ی شما از ساز ، نوع نگهداری شما و همچنین مدل و کیفیت ساز در نگه داشتن کوک نیز بستگی دارد. اگر پیانو شما استودیویی بوده و یا در آموزشگاه موسیقی مورد استفاده قرار میگیرد باید هر ۳ ماه حتما فرآیند کوک صورت گیرد.

چه زمانی باید برای کوک پیانو اقدام کنیم؟​

اگر ساز شما به موقع کوک نشود ، سلامت و کیفیت ساز شما به خطر میفتد

کوک پیانو باعث بهبود عملکرد قطعات ساز به خصوص سیم ها و پین ها می شود  و اگر پیانو کوک نشود، ممکن است سیم ها دیگر نتوانند کیفیت اولیه خود را داشته باشند.

اگر پیانو کوک نشود، توانایی ساز در حفظ کوک پیانو به شدت کاهش پیدا می کند.

همچنین ساز ناکوک تاثیر بسیار بدی در روند آموزشی و گوش موسیقیایی شما دارد

اگر پیانو را به موقع کوک نکنیم چه عواقبی دارد؟

  • اگر ساز شما به موقع کوک نشود ، سلامت و کیفیت ساز شما به خطر میفتد
  • کوک پیانو باعث بهبود عملکرد قطعات ساز به خصوص سیم ها و پین ها می شود  و اگر پیانو کوک نشود، ممکن است سیم ها دیگر نتوانند کیفیت اولیه خود را داشته باشند.
  • اگر پیانو کوک نشود، توانایی ساز در حفظ کوک پیانو به شدت کاهش پیدا می کند.
  • همچنین ساز ناکوک تاثیر بسیار بدی در روند آموزشی و گوش موسیقیایی شما دارد

رگلاژ پیانو:

رگلاژ پیانو نیز امر مهمی است که به معنی تنظیم کلیدها، اکشن و پدال است. توجه داشته باشید که در ساخت یک پیانو ممکن است تا ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ قطعه‌ی مختلف استفاده شود. این قطعات و اتصالات را یا به هم پیچ کرده‌اند و یا چسبانده‌اند. بنابراین بجز سیم‌های پیانو، باید سایر بخش‌های ساز نیز بررسی شوند و از سلامت آنها و تنظیم بودنشان اطمینان حاصل آید. به این کار رگلاژ کردن می‌گویند. برای مثال شاید نوازنده با فشردن یک کلاویه، تولید دو صدا را بشنود که این به‌دلیل رگلاژ نبودن ساز است و به کوک آن ارتباطی ندارد.

“هرچقدر زمان بیشتری از تایم رگلاژ پیانوی شما بگذرد و به آن رسیدگی نکنید، به همان میزان نیز تکنسین باید زمان بیشتری بگذارد تا پیانو به شرایط ایده‌آل بازگردد”. پس همیشه به ‌صورت منظم مراقب ساز خود باشید و هیچگاه آن را رها نکنید. یک برنامه‌ی منظم سالیانه تدوین کنید تا پیانوی شما توسط فردی متخصص بررسی شود.

خدمات کوک و رگلاژ پیانو:

برای سلامت ساز خود باید به آن رسیدگی کرده و بهترین سرویس دهی را برای آن در نظر بگیرید. مجموعه شمس پیانو آماده است که بهترین خدمات کوک و رگلاژ را در اختیار شما عزیزان قرار دهد تا بتوانید لذت نوازندگی دلچسب با پیانویی با کیفیت را تجربه کنید.

برای رزرو خدمات کوک و رگلاژ ساز پیانوی خود کافیست فرم درخواست زیر را پر کنید تا در اسرع وقت تایم کوک و رگلاژ شما را با شما هماهنگ کرده و خدمت گذاری کنیم.

رزرو وقت